Het eerste gesprek is essentieel om te bekijken of het probleem kan worden opgelost en wat jouw huidige situatie is. Tijdens de eerste sessie zijn er een aantal onderdelen die worden besproken.

Klacht
Het kan zijn dat je denkt, dat je geen klachten hebt. Je kan doorverwezen zijn en niet begrijpen waarom je naar een coach zou moeten. De coach kan dan met jou bespreken waarom jij denkt dat je geen klachten hebt en of je wellicht vanuit het perspectief van anderen kan begrijpen waarom ze bij jou een klacht zien.
Mocht je wel voor jezelf duidelijk hebben wat de klacht is, dan kan je deze in het eerste gesprek verhelderen en zoeken naar mogelijkheden ervoor.

Uitzonderingen
Ook is het belangrijk om te kijken naar de uitzonderingen van je klacht: Zijn er momenten waarop de klacht er niet is of minder aanwezig is? Als dit het geval is, ga je samen uitzoeken wat de verschillen zijn tussen deze uitzonderingen en de klacht. Waaraan herken je de uitzondering?

Doelen stellen
Als je uitzonderingen mee hebt gemaakt en hierover controle lijkt te hebben, zal je gaan bekijken hoe je dit vaker kan laten voorkomen. Als je geen controle lijkt te voelen, kan je ook meer gaan ontdekken over de uitzonderingen en ze proberen te voorspellen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je klacht minder aanwezig is? Hierbij stel je doelen voor jezelf op om eraan te werken in de praktijk.

Er is tijdens de coaching dus ruimte voor zowel de klacht als de mogelijke oplossingen daarvoor. Zo wordt er gekeken naar manieren waarop de klacht kan worden verminderd.

Wil jij aan je klacht werken?

Kijk in de agenda en plan direct een gratis oriëntatiegesprek »